Stilstaan bij spanning

Sinds kort rol ik mijn yogamat weer wat vaker uit. Met plezier volg ik online yin yogalessen van Ester de Vos. Jaren geleden ontmoette ik haar bij een yogaschool op Bali toen ik daar zelf aan het backpacken was. Ester geeft sinds kort yoga “plus” lessen. De plus zit er voor mij in dat ze superveel uitleg geeft over je lijf en emoties en de huiswerkopdracht die je meekrijgt na afloop van de les.

Deze keer was de huiswerkopdracht: Besteed iedere dag 1 minuut de tijd om op te merken waar je spanning voelt in je lijf. Aha, dacht ik, dat moet te doen zijn.

Om het mezelf makkelijk te maken maakte ik een visueel template bij de oefening. Ik deelde een A4 blad op in 7 vakken, schreef de dagen van de week erbij en tekende in ieder vak een lijf. De plekken waarop ik spanning voelde kleurde ik in met potlood.

Dag 1 startte met voor mij usual suspects: mijn schouders. Op dag 2 dacht ik tijdens mijn ochtendwandeling aan de opdracht. Voor mij is dat juist een moment van ontspanning, één van de rustpunten in mijn dag. Wat merkte ik op?

Mijn sleutelbos in mijn jaszak hield ik tijdens het wandelen stevig vast.

“Die kun je ook loslaten Aaf” ~sprak ik mezelf toe.

Ik liet mijn sleutelbos rusten en ontspande mijn hand. Het effect was dat het leek alsof ik een ventiel van een band een klein beetje los draaide.  Spanning verliet mijn lijf.

De dagen erop merkte ik veel vaker dat ik onbewust een vuist maak met mijn linkerhand. Ook op momenten die ik totaal niet spannend vind. Bijvoorbeeld tijdens het drinken van een kopje thee aan de eettafel. Door deze oefening ieder dag te doen werd ik me daar veel bewuster van. Mijn hand mag weer veel vaker ontspannen. En ik ook.

Wil je zelf onderzoeken waar je spanning opmerkt in je lijf? Dit is de oefening van Ester:

Oefen komende week elke dag (of minstens 5x) 1 minuut door spanning op te merken, merk op waar je het voelt en adem dan heel bewust 3 a 4 x langer uit dan in. Doe dit aan het begin van je dag, tijdens lunchtijd of voor het slapen gaan.

Ik maakte een visueel template waarop je 1 week lang kunt opmerken waar je spanning (of een ander gevoel) opmerkt in jouw lijf. Je kunt ‘m printen of je tekent ‘m na. Ik ben benieuwd wat het jou oplevert als je iedere dag bewust incheckt in je lijf.

Meer weten over Ester de Vos? Kijk eens op haar website, ze organiseert ook yogareizen op bijzondere plekken.

Wil je leren hoe je door te tekenen kunt ontspannen en reflecteren? Doe dan mee met het online programma Teken je Zen. We starten op 8 maart 2021.